Kelionių laivu iš Kauno į Nidą ir Vilkiją pritaikymas neįgaliems

Kaip Kaunas pritaiko viešąsias paslaugas neįgaliems miestiečiams ir svečiams?

Artėjant vasaros sezonui Kaunas siūlo 2 naujas keliones iš Kauno į Vilkiją ir Nidą laivu “Vilkija” ir greitaeigiu kateriu “Raketa”. Šie maršrutai skirti norintiems pasimėgauti gamtos peizažais keliaujant Nemunu. Laivyba šiais maršrutais buvo pradėta sovietiniu laikotarpiu tačiau nutrūko dėl įvairių priežasčių. Dabar pramoginė laivyba atgaivinama verslininkų iniciatyva. Ar pagalvota apie neįgalius keleivius?


Kelionė į Vilkiją ir atgal

Kelionė iš Kauno į Vilkiją siūloma su pažintine programa – pakeliui sustojama Zapyškyje ir Kačerginėje, keliautojai susipažins su Pyplių piliakalniu, Sklandytojų kalva, Zapyškio šv. Jono Krikštytojo bažnyčia. Pakeliui galės klausytis pasakojimų apie kurortinių miestelių istorijas. Plaukiantieji laivu galės išlipti norimoje pusiaukelės prieplaukoje, grįžti namo dviračiu, autobusu, pėsčiomis arba, sulaukę grįžtančio laivo, parplaukti atgal. Taip pat bus persikėlimas kitu laivu – Vytis.

Turininga ir aktyvi kelionės programa į Vilkiją ir atgal nurodoma ir neįgaliems – skelbiama speciali kelionės kaina – 4 eurai. Kiekvienos kelionės kaštams padengti Kauno raj. savivaldybė numatė skirti skiria po 500 eurų. Tokiu būdu Kauno raj. valdžia prisideda savo biudžeto lėšomis – kuria ir teikia viešąsias paslaugas Kauno miesto ir rajono gyventojams bei svečiams numačiusi skirti viso 16000 eurų.

Viešuose pranešimuose kalbama apie sumažintą kainą neįgaliems. Tačiau juose neinformuojama apie laivo ir kelionės maršruto pritaikymą žmonėms su judėjimo, regos ir klausos negalia. Peržiūrėjus laivo “Vilkija” ir prieplaukos prie Vytauto bažnyčios iš kurios išplaukiama nuotraukas, kylą klausimų kaip į laivą pakliūtų žmogus judantis rateliais ar naudojantis kitas technines pagalbos priemones (vaikštynę, ramentus). Akivaizdu, kad be asistento pagalbos to nebūtų galima padaryti, taip pat kyla abejonių dėl įėjimo angos pločio laive – ar pro šį tarpą galėtų tilpti vežimėlis ar vaikštynė?

Dar daugiau abejonių kelia laivo vidus – sprendžiant iš nuotraukų akivaizdu, kad rateliais viduje nepravažiuotum niekur, nes tarpai praėjimui / pravažiavimui tarp sėdimų vietų yra per siauri. Kelyje į uždarą kajutę yra aukščių skirtumai – viena pakopa be panduso. Ir ko gero praktiškiausias klausimas – ar yra neįgaliems pritaikytas wc? Ar Kauno raj. administracija prisidėdama prie šios kelionės kaštų dengimo – t. y. skirdama 16000 eurų pagalvojo apie kelionės pritaikymą neįgaliems taip pat neaišku. Tikiuosi, kad jie atsakys į mano pasiteiravimą, o aš informuosiu šio tinklaraščio skaitytojus priede vėliau.

Pabandžiau surasti galimybę įsigyti bilietą į šią kelionę internetu – nepavyko. Žemiau video šia tema. Į tai turėtų atkreipti dėmesį Kauno rajono svetainės www.kaunorajonas.lt administratoriai. Beje šioje svetainėje nenaudojamas saugumo sertifikatas (SSL) todėl ryšys tarp šios svetainės serverio ir vartotojo kompiuterio naršyklės nešifruojamas (nesaugus), todėl atsiskaityti internetu e-bankininkystės pagalba šioje svetainėje nerekomenduočiau.


Kelionė į Nidą

Kelionei į Nidą numatyta naudoti atnaujintą katerį “Raketa”. Deja, bet Kauno miesto savivaldybė kol kas neketina prisidėti prie šios kelionės kaštų dengimo. Kauno m. meras Visvaldas Matijošaitis apie šią kelionę atsiliepė skeptiškai – nurodė, kad ši kelionė negalima dėl netinkamų laivybos sąlygų Nemune. Ar taip yra laikas parodys. Tačiau Neringos meras Darius Jasaitis teigia, kad ši savivaldybė prisidės skatindama keliauti į Neringą alternatyviais kelionei automobiliu būdais – šiuo metu svarstoma finansinė pagalba organizatoriams. Taip ketinama saugoti nuo transporto grūsčių Neringos pajūrį.

Kaip į šį laivą gali pakliūti neįgalūs žmonės nenurodoma. Ar jame yra galimybė judėti rateliais, vaikštynės pagalba žmonėms su judėjimo negalia, ar yra neregio vedimo sistema BIPA, ar laive įrengtas neįgaliems pritaikytas wc taip pat neatskleidžiama. Kas ir kokia metodika remiantis vertins laivo tinkamumą naudojimui nežinia. Apie tai jau pasiteiravau laivo savininkų, VĮ “Vidaus vandenų” direkcijos ir gavęs atsakymus pasidalinsiu su skaitytojais šio įrašo papildyme.


Kaip pritaikyti šias keliones žmonėms su judėjimo, regos ir klausos negalia?

Apibendrinant reiktų atsakyti į klausimą – kaip šios paslaugos (kelionės laivu) yra pritaikytos žmonėms su negalia – judėjimo, regos ir klausos. Tokią prievolę nurodo Lygių galimybių įstatymas ir JT Neįgaliųjų teisių konvencija įtvirtinta įstatymu Lietuvoje 2010 m.

Aplinkos ir paslaugų pritaikymas žmonėms su judėjimo negalia

Žmonėms su judėjimo negalia (judantiems neįgaliojo vežimėliu, naudojantiems vaikštynes, ramentus) svarbūs nuolydžiai, takų pločiai ir danga. Svarbu, kad praėjimai ir durų angos būtų ne siauresni nei 1 metras, ten kur yra aukščių skirtumai privalu įrengti nuolydžius su nedidesniu nei 8,6 % nuolydžiu. Dangoms keliami tokie reikalavimai – jie neturi būti slidūs, su per dideliais reljefiniais nelygumais, kad judantis vaikštynės, ramentų pagalba galėtų saugiai judėti erdvėje. Taip pat aktualu deramai įrengti wc – reikalingi porankiai ir pakankamas plotas apsisukti vežimėliu jame.

Aplinkos ir paslaugų pritaikymas žmonėms su regos negalia

Žmonėms su regos negalia tinkama kelionę padarytų garsinis apibūdinimas (en – audio description) – tai yra specialus garso takelis / pasakojimas kuris leistų sužinoti apie tai kas vyksta kelionės metu. Ausinėse jie galėtų klausytis sinchroninio pasakojimo apie tai kokioje aplinkoje jie yra ir kas aplink juos vyksta. Taip pat kelionės metu būtų svarbus gido pasakojimas – taip būtų suteikta istorinė ir kontekstinė kelionės informacija. Informacinis paslaugos pristatymas brailio raštu taip pat prisidėtų prie paslaugos pritaikymo žmonėms su regos negalia. Čia reiktų išskirti ir paaiškinti skirtumą tarp garsinio apibūdinimo ir gido pasakojimo.

Garsinis apibūdinimas (audio description)

Garsinis apibūdinimas (en – audio description) – tai garso takelis / pasakojimas perduodamas nematančiam arba silpnaregiui per ausines, informuojantis apie tai kas vyksta aplinkui jį tuo metu kai neskelbiama kita informacija – pvz.: nekalba gidas. Tai procesas kurio metu tarp gido ar kito kelionės ar organizatoriaus atstovo pasakojimų žmogus su regos negalia ausinėse girdi pasakojimą apie kitas kelionės detales – jį supančius žmones, gido / vadovo išvaizdą, lankomų objektų apibūdinimas ir pan. informacija padedanti jam suvokti kelionės kontekstą.

Gido pasakojimas

Gido pasakojimas – žmogaus balsu realiu laiku perduodama informacija kurią žmogus su regos negalia gali girdėti per garsiakalbį laive ar klausytis natūraliai lankantis kelionės sustojimų metu įvairiuose objektuose.

Aplinkos ir paslaugų pritaikymas žmonėms su klausos negalia

Garso kilpa (audio loop)

Žmonėms su klausos negalia pritaikymu laikomi tokie sprendimai – komfortiškas informacijos pateikimas naudojamiems klausos įrenginius, vertimas į gestų kalbą ir informacijos titravimas.
Jei silpnai girdintis žmogus naudoja klausos aparatą jam derėtų pasiūlyti galimybę naudotis garso kilpa (en – audio loops). Tai specialiu garso dažniu perduodamas pasakojimas į klausos įrenginį atskyrus aplinkos triukšmus. Taip žmogus naudojantis klausos aparatą galės komfortiškai klausytis pasakojimo apie lankomas vietas. Tokiu būdu nežalojama jautri žmogaus su klausos negalia klausa. Ši technologija naudoja specialias bangas kuriomis perduodamas signalas iš mikrofono į kurį kalba kelionės vadovas, gidas, kitas atsakingas darbuotojas ar atstovas, į žmogaus naudojamą klausos aparatą. Tam naudojami nesudėtingi ir mobilūs prietaisai.

Gestų kalbos vertėjas

Vertimui į gestų kalbą realiu laiku be abejonės reikalingas vertėjas tačiau jei pasirūpinti informaciniais lankstinukais su kelionės informacija tai būtų dalinė pagalba. Taip pat jei paslaugos vietoje būtų pateikiama informacija vaizdu – video siužetas su vertimu į gestų kalbą, tai būtų tinkamu pritaikymu.

Informacijos titravimas

Video medžiagos titravimas taip pat prisidėtų prie žmonių su klausos negalia atskirties mažinimo – rodomi informaciniai siužetai su titrais paprastas ir efektyvus būdas būti lygiaverčiu kelionės dalyviu ar paslaugos vartotoju.

Reziume

Yra ir daugiau sprendimų kaip tinkamai ir nesudėtingai padėti neįgaliems žmonėms tapti pilnaverčiais ir lygiaverčiai naudotis viešomis paslaugomis. Tam nereikia daug lėšų ar sudėtingų technologijų. Tai labiau požiūrio ir nuostatų sritis. Jei organizuojantys ir teikiantys tokias paslaugas pagalvotų apie tai pradžioje – atsižvelgtų į įstatymus, konsultuotųsi su neįgaliųjų bendruomenėmis, tiesiog pasistengtų būti empatiškais, atskirties neliktų arba tai būtų labai nežymios problemos kurias kartu būtų galima nesunkiai įveikti. Tačiau kai apie žmones su negalia galvojama kaip apie kliūtis, o ne galimybes, šie procesai tampa sudėtingais ir prieštaringais. Iš to gero nebūna niekam.

Šaltiniai

Lietuvos Rytas – kelionė į Vilkiją
Lietuvos rytas – kelionė į Nidą

Pasidalink

2 komentarai apie “Kelionių laivu iš Kauno į Nidą ir Vilkiją pritaikymas neįgaliems”

    1. Inga,
      ačiū už “gerasis žmogau” :). Mano tikslas paprastas – siekiu paskatinti visus kurie skaito elgtis taip pat – nebijoti reikšti savo nuomonę, ją ginti, nesileisti į sandėrius su sąžine. Mes, neįgalūs, dažniau esame įgalesni nei įgalūs, tačiau apie save esame prastos nuomonės. Noriu, kad nebijotume kalbėti kritiškai, nurodyti kitiems elgtis su mumis lygiaverčiai ir pagarbiai. Mes tokie patys – mums reikia pagarbos ir pagalbos, o gailimės mes, tų kurie mato mumyse kliūtis, o ne galimybes. Mes galim!

Parašykite komentarą

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.